Izstādes svinīgajā atklāšanā mākslinieces Gunta Terēzija - maskā "Ragana", Evita Skrebinska - maskā "Zaķītis", Sabīne - maskā "Varžu ielas princese", Mencendorfa nama vadītāja Ilona Audere - maskā "Laimes Lācis".
Čigāniete meklē savam bērnam tēvu. Kurš katrs nederēs. Vajag īstu!
Karnevāla viesi bija arī tautas tradīciju maskas "čigani" no Tautas tradīciju kopas "Austras Koks" un "Ogres Danču kluba".
Vakara noslēgumā muzicēja gleznotājs, grafikis un mūziķis Einārs Kvilis. Notika maskas performance "Dievietes Izīdas deja mieram un mīlestībai". 20.01.2024.
Izstādē skatāmas apmēram 40 maskas, tērpi, aksesuāri; arī zīmējumi un fotogrāfijas.
Maskas tapušas 20 gadu periodā.
Izstādē var iepazīties arī ar versiju - tradicionālo masku gājiens kā Zodiaks.
Redzēt "Gaismas Pūķi",kuru līdz šim skatījuši vairāk kā 11 000 cilvēku.
Izmantojot QR kodu iespējas, noskatīties masku performanču video savos telefonos.
Par masku
tradicionāli uzskata sejas aizsegu, kurš nosedz seju, atklātas atstājot tikai
acis, atveres degunā un, ja nepieciešams, muti. Maskas nosacījums ir sejas
aizklāšana. Masku darināšanai pievērsos pēc Latvijas Mākslas akadēmija
absolvēšanas 2001. gadā, kad LMA atjaunojās karnevālu tradīcija. Tā tapušas
gandrīz 20 venēciešu tipa maskas. Šis masku tips, apvieno atsvešinātu,
nepieejamu cēlumu, noteiktu skaistuma ideālu un klusēšanu. Šo masku lūpas ir
slēgtas.
Lai izveidotu šādu masku, nepieciešams veidot
matrici no māla, plastikas vai ģipša. Uz matrices klāj papīra un līmes kārtas,
krāsojumu, izvēlas rotājumu, darina matus. Šuj vai piemeklē tērpu un
aksesuārus.
Bet
sākotnēji, protams, ir nojauta par veidojamo tēlu, un tajā nav nejaušību.
Izvēlēto
tēlu atpazīstu un veidoju tā seju, saprotot, ka vēlos būt šajā tēlā, jo esmu
apzinājusies sevī šī tēla īpašības.
Maskošanās laikā tās tiek izdzīvotas, izspēlētas un noliktas malā. Vien
retu reizi notiek atgriešanās pie jau izdzīvotās maskas. Tas var nozīmēt to, ka
īpašības aizvien ir aktuālas un traucē virzīties tālāk.
2010. gadā Lielvārdē
izveidoju Tautas tradīciju kopu „Austras Koks” un sāku apgūt tautas tradīciju.
Tā ietvēra arī maskas. Tradīciju masku arhetipiskais vēstījums ir spilgti
izteikts un var tikt risināts ar teatrālu uzvešanos un humoru. Šo masku
neatņemama daļa ir runāšana, dziedāšana, spēle. Šo masku mutēm būtu jābūt
atvērtām, tomēr gadās arī, ka tā nav, kas varētu nozīmēt tēla introvertumu –
izvairīšanos no skaļām aktivitātēm.
Iedvesmu un informāciju par maskām esmu guvusis mācību ceļojumos uz Itāliju, Grieķijas muzejos, masku festivālā Ladakā, Indijā, Velnu muzejā Lietuvā, masku festivālos un gājienos Latvijā.
Veidoju masku videoperformances, kuras skatāmas YouTube kanālā @sandrasabineart un masku darināšana kanālā @MakslasStudijaVejaPuke.
Manā
pieredzē ir lekciju par maskošanās tēmu prezentēšana, kuras noslēdzu dodot
cilvēkiem iespēju izvēlēties masku un iejusties tēlos, dejot ar tām. Reizēm tā
bija patiesi pārsteidzoša pieredze gan maskotājam, gan vērotājam.
2014. gadā
radīju savu versiju un zīmējumus par tradicionālo masku gājienu kā zodiaku,
kurā katrai zīmei atbilst tradīciju masku tēls. Cikls publicēts "Amrutas" kalendārā 2015. Ieskats versijā – intervija
tika publicēta žurnāla „Praktiskā astroloģija” Nr. 15. 2015.
2020. gadā
ar fotomākslinieci Anitu Saku, pateicoties Lielvārdes Attīstības fonda
atbalstam, radījām masku tēlu fotogrāfijas izstādei „MEJA – Maska, Dzeja, Deja”
Lielvārdes KN.
2021/22 gada
ziemā, COVID ēnā, notika izstādes vitrīnās KN „Rīgava” Salaspilī un Lielvārdes
KN. Aktīvi pievērsos masku video performancēm. Aizsāku mitoloģisko masku ciklu.
2023. gadā
tapa „Gaismas Pūķis” – pūķa maska ar 10 m garu asti, kurš bija starojošs
objekts „Spoku Nakts Takas ģimenēm”, Nometnes „Mellene” organizētajā pasākumā
Nacionālajā Botāniskajā dārzā Salaspilī, kur to aplūkoja 11 000 pasākuma apmeklētāju. "Gaismas Pūķis" priecēja darbiniekus, un guva atzinību arī rotājot kāda ievērojama uzņēmuma telpas decembrī.
Maska ir ne
tikai statisks objekts. Maska ir garīgs process, materializācija, pārtapšana,
transformācija un atgriešanās pie sevis – jau cita.
Māksliniece
un Rakstniecības un mūzikas muzeja krājuma glabātāja Gunta Terēzija bija
ilggadēja līdzgaitniece Mākslas akadēmijas karnevālu gaitās. Guntas maskas un tērpi balstās mirdzošā karnevāliskumā un fantāzijā.
Esmu
priecīga, ka aizrautībai ar maskām pievienojas arī māksliniece, restauratore un
pedagoģe Evita Skrebinska. Evitas veidotās maskas saķņojās tautas tradīcijā un teātrī.
Izstādē
aplūkojamas apmēram 40 maskas, tērpi, aksesuāri; 12 masku fotogrāfijas un 12 masku zodiaka zīmējumi. Gandrīz visas izstādē
redzamās maskas ir piedzīvojušas savu izspēli. Ieskatu masku izspēles video var gūt pievienojoties internetam no anotācijās norādītajiem QR kodiem.
Ielūdzam
ielūkoties košajā un teatrālajā masku pasaulē.
Masku darināšanas procesu iespējams redzēt te - Mākslas studijas "VĒJA PUĶE" YouTube kanālā https://www.youtube.com/@MakslasStudijaVejaPuke
Ar cieņu,
Sandra Sabīne Jaundaldere.